Profil společnosti | Concept – chytře vymyšleno pro život

Rozhovor s majitelem
značky Concept,
Jindřichem Valentou

Proč název Concept?

Odpověď je jednoduchá. Snažíme se naše spotřebiče vyrábět chytře, aby tvořily jednotný celek. Cílem je prostě „concepční“ domácnost. Zároveň tu byl od začátku cíl, uvést naše výrobky na mezinárodní trh. Proto název Concept, který je lehce zapamatovatelný a srozumitelný ve více zemích.

Jindřich Valenta

Jaký byl hlavní impuls k podnikání?

Důvod, proč jsem začal podnikat byl poměrně prostý. Změnil se režim a já ucítil možnost seberealizace. V té době jsem ještě při zaměstnání studoval. Úplně hlavní pro mě ale bylo, že jsem měl studující manželku a roční dceru, které jsem potřeboval uživit. Tak jsem se poměrně rychle dokázal rozhodnout, že do toho půjdu.

Jak vypadaly vaše začátky podnikání?

Jako lehce problematické bylo začít úplně bez peněz, protože žádná banka mi nechtěla půjčit. Musel jsem tedy prodat skoro vše, co jsme do té doby měli a získané peníze vložit do začátku podnikání. Takto jsem v roce 1991 společně se dvěma zaměstnanci otevřel první obchod na Jungmannově ulici v Chocni. Začalo se nám poměrně dařit, a tak jsme postupně otevírali další obchody v Králíkách, v Litomyšli, v Ústí nad Orlicí, ve Vysokém Mýtě, v Chrudimi a ve Vamberku. V současné době úspěšně pokračují tři prodejny – v Chocni, Vysokém Mýtě a v Králíkách.

Jaký byl první výrobek nesoucí označení Concept?

V roce 1993 jsme zahájili import rychlovarných konvic a konvektorů z Německa. O dva roky později jsme na trh uvedli první spotřebič nesoucí označení Concept. Jednalo se o ruční šlehač německé výroby Concept 100 plus a název Concept byl v té době určen pouze pro tento výrobek.

Jak se zrodila myšlenka
na vlastní značku?

Začalo to v době, kdy jsme byli exkluzivním zastupitelem španělské značky malých elektrospotřebičů UFESA pro český a slovenský trh (1996-2000). Jako zastupitelé značky jsme bohužel nemohli ovlivňovat sortiment výrobků, jehož kvalita nesplňovala očekávání zákazníků, obchodní politiku ani nové strategie. To byl hlavní impuls k tomu, že jsem začal uvažovat o vlastní značce. Zlomovým byl pro mě rok 2001, kdy jsem po vážném pádu na horském kole skončil v bezvědomí v nemocnici na JIPce a během rekonvalescence jsem měl dostatek času přemýšlet nad svou vlastní značkou. Zároveň jsem měl štěstí, že ten rok do Prahy zavítal marketingový guru Philip Kotler. Navštívil jsem jeho přednášku a v podstatě mi vyšlo, že to mám celkem dobře vymyšlený a že bych se do toho měl pustit. V témže roce bylo také osudové 11. září a já v říjnu poprvé odlétal do HongKongu. Rodina se se mnou loučila, jako kdyby mě už neměla nikdy vidět. Cesta byla úspěšná a hned jsme se pustili do tvorby základního sortimentu Concept. Průkopníky značky byly rychlovarné konvice, vysavače a konvektory. Nejprodávanějším produktem této doby byl bezsáčkový vysavač VP503x ENZO s dvoukomorovou cyklónovou jednotkou.

Podařilo se vám expandovat?

V roce 1995 byla založena slovenská pobočka v Trenčíně a v roce 2004 také v polské Wroclavi, které úspěšně fungují dodnes. Kromě vlastních poboček rozšiřujeme distribuční síť i do dalších evropských i mimoevropských států - Německo, Maďarsko, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemí, Rumunsko, Řecko, Švédsko, Finsko, Norsko, Velká Británie, Gruzie a Pobaltí. Hlavní sídlo společnosti ale od počátku zůstává v Chocni.

Jaké období svého podnikání považujete za nejtěžší?

Kdybych měl označit nejhorší éru z historie firmy, bylo by to období po roce 2010, kdy stála společnost nad propastí. Opojeni předchozím úspěchem nás brzy dostihla vlastní arogance a sebeklam, že děláme byznys nejlíp ze všech a nevnímali jsme realitu nastupující hospodářské recese. Tuto etapu dnes považuji za temné období, během kterého se snižovaly platy, propouštělo se a ve firmě panovala atmosféra nejistoty a značné nervozity. Úsporný režim a minimální počet tvrdě pracujících zaměstnanců, kteří našli nový elán a chuť do práce, přinesly své ovoce. Concept nakonec vyšel z krize silnější.

Concept team

Jak vypadá současný sortiment značky Concept?

Snažíme se pružně reagovat na potřeby zákazníků a tomu přizpůsobit nabídku výrobků. V současné době značka Concept zahrnuje široké portfolio chytře vymyšlených spotřebičů, které si najdou místo v každé moderní domácnosti. Kromě pomocníků pro úklid, v jejichž čele stojí chytré robotické vysavače, nechybí ani produkty na úpravu vzduchu, přípravu jídla a nápojů nebo kategorie pečující o krásu a zdraví, zahrnující moderní sonické zubní kartáčky, IPL epilátory či luxusní péči o pleť. Naším cílem je zákazníkům nabídnout ucelené vybavení domácnosti, a proto jsme v roce 2008 sortiment výrobků rozšířili o velké domácí spotřebiče a v roce 2020 také o kuchyňské dřezy a baterie.

Co si mají zákazníci představit pod pojmem
„Chytře vymyšleno pro život“?

Byl bych rád, aby si zákazníci pod tímto pojmem nepředstavili pouze produkt, ale značku Concept jako celek. Naší prioritou je usnadnit v dnešní uspěchané době lidem život a nabídnout jim produkty a služby, které jim zpříjemní a usnadní každodenní domácí činnosti, přinesou jim užitek i radost. Důraz klademe na technickou kvalitu výrobků a věříme v tzv. chytrá řešení. Jsou to zdánlivé maličkosti, které však jednotlivé produkty odlišují od ostatních značek a zásadním způsobem vylepšují jejich funkčnost a užitnou hodnotu. A v neposlední řadě se soustředíme také na design, aby naše spotřebiče ladily oku zákazníka a bylo je možné v domácnosti sladit do jednotného stylu. Na základě této myšlenky vznikly designové linie, které propojují malé a velké spotřebiče a zákazníkům usnadňují výběr spotřebičů tak, aby v domácnosti tvořily harmonický celek.

Jaké designové linie nabízíte?

V současné době nabízíme čtyři designové linie: Sinfonia v nerezovém designu, White v designu bílého skla, Black v designu černého skla a nejnovější Titania, která se vyznačuje tmavým nerezem. Linie Titania navíc krátce po svém uvedení získala ocenění od společnosti Czechdesign, která se věnuje popularizaci českého designu. Vyzdvihla moderní vzhled a funkční design jednotlivých produktů a linii Titania doporučila jako designově sladěnou a vhodnou k docílení harmonické kuchyně.

Jaké novinky plánujete do budoucna?

Dosud jsme se v sortimentu zaměřovali na vybavení domácnosti. Do budoucna bychom rádi „vyšli z domu ven“ a přinesli produkty, které našim zákazníkům usnadní např. práci kolem domu a na zahradě. Jako první vlaštovky nového „venkovního“ sortimentu jsou naše elektrické koloběžky, které jsme na trh uvedli v létě 2021.

Concept sídlo